koop, of bouw een Pro10/WGT/F1. Keep pancars alive!

Discussie in 'Electro onroad' gestart door Oscar, 1 jul 2008.

  1. zapp442

    zapp442

    Lid geworden:
    23 dec 2006
    Berichten:
    44
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    Als ik de f104 koop, welke pinion van tamiya heb ik dan ongeveer nodig met de 17.5 (LRP X12) om mee te kunnen komen op de ZAC?

    Zo'n zelfde vraag heb ik eigenlijk voor de xray x10 link. ik heb nog geen 64p pinons en vraag me af in welke buurt ik moet zitten met de 10,5T.
     
  2. thomas

    thomas

    Lid geworden:
    12 nov 2007
    Berichten:
    329
    Locatie:
    NL
    Je moet niet met 64DP buiten gaan rijden, veel te veel kans op schade door steentjes e.d. en kale spurs bij een aanrijding. Gewoon 48DP gebruiken.
     
  3. Joost K.

    Joost K. Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2004
    Berichten:
    4.921
    Locatie:
    Eindhoven
    Yups, lekker met 48dp gaan rijden. Blijft langer heel...
     
  4. Wiebe_NL

    Wiebe_NL

    Lid geworden:
    20 sep 2004
    Berichten:
    471
    Locatie:
    Houten


    Wil graag meedoen, alleen een 17.5t brushless heb ik (nog) niet. Kan ik meerijden met een good old 19 brushed motor?
     
  5. Alex F.

    Alex F.

    Lid geworden:
    25 okt 2006
    Berichten:
    2.767
    Locatie:
    Den Haag
    Nieuwe kap gespoten voor mijn 200mm BMI DB10RR Europe GT :D. Nog wat meer logo's plakken en de kaders in de ramen nog een kleurtje geven om het geheel af te maken. Nu nog maar zien hoe die buiten gaat :rolleyes:.

    [​IMG]


    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 10 mei 2010
  6. borderonlineshop

    borderonlineshop

    Lid geworden:
    13 feb 2005
    Berichten:
    708
    Locatie:
    Wilhelminakade 69, Uithoorn
    whow strakke unit ;)
     
  7. zapp442

    zapp442

    Lid geworden:
    23 dec 2006
    Berichten:
    44
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    Passen de 48DP spurs van bijvoorbeeld kimbrough zonder aanpassingen op de XRAY X10Link of heb ik een adapter nodig?
     
  8. Alex F.

    Alex F.

    Lid geworden:
    25 okt 2006
    Berichten:
    2.767
    Locatie:
    Den Haag
    Yup de kimbrough passen zonder adapter. Ik gebruik ze zelf ook op mijn DB10RR. (zelfde type achteras)
     
  9. Carno

    Carno

    Lid geworden:
    10 aug 2009
    Berichten:
    492
    Erg sexy body 2wd!! Martini kleuren altijd goed!
     
  10. Joost K.

    Joost K. Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2004
    Berichten:
    4.921
    Locatie:
    Eindhoven
    Da's weer een erg puike kap Alexander!!! Super!!!
     
  11. Alex F.

    Alex F.

    Lid geworden:
    25 okt 2006
    Berichten:
    2.767
    Locatie:
    Den Haag
    Ja, ik heb de martini kleuren combo altijd speciaal gevonden en team kleuren vind ik zowiezo altijd het mooiste en leukste om te doen. Het is hier en daar niet helemaal 100% gelukt (wat overspray en wat ribbelige lijnen hier en daar) maar op een meter afstand ziet het er goed uit. Je ziet er iig niets van als die met 90+km/u over het rechte stuk knalt :bye:. Ik hoop alleen dat ik het overstuur onder controle krijg. Ik heb er blijkbaar een abonnement op :rolleyes::D
     
    Laatst bewerkt: 9 mei 2010
  12. RnMcustoms

    RnMcustoms

    Lid geworden:
    11 feb 2010
    Berichten:
    59
    Locatie:
    Eindhoven
    leuk topic

    zelfbouw blijft het leukste[​IMG]
    zit er nu nog crappy uit maar is een idee die ik aan het uitwerken ben om een full monocoque chassis te bouwen op schaal 1 op 10. iemand nog ideetjes??
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  13. Velox

    Velox

    Lid geworden:
    9 nov 2009
    Berichten:
    1.491
    Autoklaaf en een cnc freesbankje....:p
     
  14. Joost K.

    Joost K. Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2004
    Berichten:
    4.921
    Locatie:
    Eindhoven
    Aankomende ZATERDAG is er weer een ZAC Open Club op de MACH in Heemstede!!! Hier kunnen zeker nog wat inschrijvingen bij in de F1 én Pro10!!!

    Schrijf je in en kom trainen op woensdag en vrijdag én uiteraard racen op zaterdag...

    Model Auto Club Heemstede

    :D
     
  15. Alex F.

    Alex F.

    Lid geworden:
    25 okt 2006
    Berichten:
    2.767
    Locatie:
    Den Haag
    Even een update.

    Zondag was het NK gereden op de mooie baan te Rucphen. Lekker mooi weer dus het beloofde een leuke dag te worden. Rucphen is echt een mooi circuit met vloeiende bochten waardoor je vrij hoge bochtensnelheid kunt houden. Echt een top circuit.

    Helaas was het een magere lineup op de start grid voor de pancars maar er waren diverse type pancars waaronder 2 prototype van de nieuwe 235mm Corally, twee 235mm zelfbouw chassis, een 15 jaar oude team associated rc10L3 (200mm pancar) en ondergetekende met een BMI DB10RR (200mm pancar). Tevens werd er gereden met zowel lemans en GT kappen en dit ging ook goed samen.

    Er werd gereden met diverse gm's, mamba's en een verdwaalde tekin en diverse merken 10.5t motoren. Aardig was dat de rollout varieerde tussen de 42mm en 52mm maar de snelheden lagen op het rechte stuk toch heel dicht bij elkaar. De grote meter was de temperatuur van de motor en gezien het feit dat de temperatuur buiten rond de 27 - 30 graden was en het asfalt ca. 50-60 graden werd, werd er flink met de temperatuur sensor gemeten. Alle motoren zaten na 7 minuten rijden constant rond de 65-75 graden. Dit is zonder ventilator etc want dat past niet in de achterpod. Zeer netjes dus.

    De kwali's gingen voorspoedig waarbij de ronde tijden steeds meer omlaag gingen. Werden er eerst rondjes gereden tussen de 16 en 17 sec, slonk dit tijdens de laatste kwali in lage 16 sec en hier en daar zelfs onder de 16 sec. Tijdens de finales werd constant lage 16 sec en meerdere keren tussen de 15.5 en 16 seconden gereden.

    Het was aardig te zien dat de 200mm en 235mm niet echt veel van elkaar verschilde en dat vooral de setup van de auto de bepalende factor was en natuurlijk de stuurkunsten van de rijder maar dit is eigenlijk altijd wel zo. Er waren wat leuke close battles te zien tussen de 200mm en 235 mm pancars.

    Helaas was er toch een ongeluk gebeurd met de auto van joost die door storing raar ging doen en net op het begin van het rechte stuk stil stond. Door ondergetekende was er geen tijd meer de auto te ontwijken wat een grote crash tot gevolg had. Mijn auto had niets en kon meteen doorijden maar helaas was de achterpod van joost zijn auto geheel afgebroken waardoor hij niet verder kon gaan. Erg jammer want hij was een goede concurent voor de eerste positie geweest.

    Tijdens deze NK was de rc lemans series ook aanwezig als gast klasse. Ook deze keer steelde ze toch wel de show. Over het algemeen rijden de meeste modified maar deze keer waren ook een aantal die met een stock motor tussen de modifieds reden. Soms was het even uitkijken voor de langzamere rijders maar de modified pro10 gingen wederom als een bezetene rond het circuit waarbij de rondetijden de 1/8 evenaarde. Het geluid dat de auto's maakte bij het ingaan van de kombocht einde rechte stuk was gewoon bizar. De wagens leken wel op rails te rijden zo hard gingen ze door de kombocht zonder uit te breken of wat dan ook.

    Waarschijnlijk zouden de tijden van zowel de NOMAC stock 10.5t als de modified nog iets naar beneden zijn gegaan als het wat minder warm zou zijn geweest. Maar al met al was het echt een super dag waarvoor mijn dank aan de wedstrijdleiding en de vrijwiligers. De voorzieningen waren super als ook de organisatie :thumbsup:


    PS:
    Mocht er foto's zijn gemaakt van de pancars dan zou ik deze graag ontvangen :)
     
    Laatst bewerkt: 28 jun 2010
  16. Joost K.

    Joost K. Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2004
    Berichten:
    4.921
    Locatie:
    Eindhoven
    Ja... Het was echt een supergaaf weekend. Alexander en ik waren er vrijdagochtend al rond een uurtje of 10 en die dag konden we al erg veel doen aan de set-up van de auto's. De zaterdag kreeg ik wat technische hulp van Ronald Bestman en Benny van Oers (waarvoor mijn dank) met het instellen van mijn ESC. De auto ging zaterdag middag 2 sec. sneller en zeker 20 graden koeler op de motor dus dat was erg prettig met die warmte.

    Eind van de zaterdag was ik er dus helemaal klaar voor en zondag beloofde een mooie dag te worden. De eerste kwali ging van start en al snel lag ik op de derde plaats achter Tim Jansen die tweede lag en Richard Arts die op kop ging. Ik kreeg door dat ik steeds met redelijke snelheid inliep op Tim maar door storingen kwam er steeds weer een gat om dicht te rijden. Uiteindelijk derde uit de eerste kwali gekomen met de gedachte dat het de tweede kwali wel goed zou komen. Toen die begon merkte ik al dat ik nog steeds storing had ondanks dat ik een condensator aan de ontvanger had gehangen wat evt. de storing op had moeten lossen. Nou, toen opkomend rechte stuk ging het goed mis!!! Door een storing stond mijn auto ineens stil en in een split-second later zat Alexander al achterop me... Typisch geval van een race-incident. Wel balen maar het kan nu eenmaal gebeuren...

    Mijn NK was toen ten einde want ik kon op dat moment de auto niet repareren en ben toen richting huis gegaan...

    Nu in afwachting van de volgende NK op de MACH in Heemstede...

    Vanaf deze plek wil ik alle rijders bedanken voor een mooi, leuk, gezellig en behulpzaam weekend. Tevens ook de mensen van de Baanbrekers in Rucphen bedankt voor de gastvrijheid en de mooie locatie!!!

    :D
     
  17. Alex F.

    Alex F.

    Lid geworden:
    25 okt 2006
    Berichten:
    2.767
    Locatie:
    Den Haag
    Ik weet niet of je alle onderdelen al thuis hebt voor je nieuwe versie maar als ik jou was zou ik eerst sparen voor een 2.4 zender.

    Je huidige auto heeft nog genoeg onderdelen en die gaat altijd goed. Je hebt een goede en makkelijk afstelbare auto maar door de 40mhz frequentie kom je helaas vaak in de problemen op andere circuits. De storing moet je zo snel mogelijk weg halen en 2.4 herz is het antwoord.
     
  18. Alex F.

    Alex F.

    Lid geworden:
    25 okt 2006
    Berichten:
    2.767
    Locatie:
    Den Haag
    ik heb trouwens de aluminium onderdelen van mijn RC10L2 behandeld met RVS reiniger. De alu paaltjes heb ik in de boormachine gestopt en rond laten draaien op een doek met het rvs reiniger erop.

    Daarna met een droge keuken papier nog een keer na behandeld en het glimpt al behoorlijk. Mijn aluminium podplaat kreeg ik niet helemaal egaal schoon omdat het best lastig is werken is met de hand boenen op zo'n klein oppervlak. Ik moest het 3 keer behandelen om het een beetje proper te maken (ca. 16 jaar smeer en corrosie) maar ook deze glimpt een stuk meer. Helaas zitten er wel behoorlijk wat fijne krasjes op het aluminium (zat er al op) maar het werkt toch vrij goed. het bling bling effect wordt wel benaderd. Mischien na een tijdje nog een keer herhalen. Nu maar wachten of het aluminium niet te snel gaat corroderen door het gebruik van RVS reiniger :rolleyes:.

    Ik dacht de BMI tube dampers zo 1:1 op mijn RC10L2 te kunnen gebruiken maar helaas zijn deze standaard te lang 8O Ik heb de ballcups wat in moeten korten en het zit nu super.

    Op naar de volgende ZAC met wederom mijn oude vertrouwde RC10L2.5! Mijn oude peugeot is naar de eeuwige jachtvelden dus daar komt een nieuwe voor.
     
  19. drift-junkie

    drift-junkie

    Lid geworden:
    22 jan 2005
    Berichten:
    1.837
    Foei toch Joost, ook wanneer je niet kan rijden moet je toch "baan-inzetten", :nooo: en dat nog wel op een NK :rolleyes: ;)
     
  20. Joost K.

    Joost K. Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2004
    Berichten:
    4.921
    Locatie:
    Eindhoven
    Niet als je je correct afmeld bij de wedstrijdleiding en alles netjes afhandeld en in dat geval dus "toestemming" krijgt om weg te kunnen gaan. :)

    Maar daar gaat het hier niet over, dit topic gaat over Pro10's, F1's en pancars LOL :)
     

Deel Deze Pagina