Demo F16 1/6,8 en 1/5 oranje

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door Gerald Rutten, 2 okt 2005.

  1. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.974
    Locatie:
    Zeewolde
    Damn, wat moet je hier nog over zeggen :roll:

    :worship:
     
  2. Ger Kovacs

    Ger Kovacs Guest

    tanks

    @Gerald.

    Denk je dat de tanks lichter worden als je ze sopt?, of zie je het niet zitten, voor wat betreft het gewicht, als je ze zou vormen uit 1,5 of 2 liter PET flessen in een mal, die je hier voor maakt op de manier zoals ik je al vertelde, met luchtdruk in de mal vormen waneer de PET fles vervormbaar verwarmt is.
    Ik vermoed dat je al met de weegschaal aan de gang bent geweest :wink:

    Ger, (mooi man alles wat je maakt)
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 10 feb 2010
  3. j.weel

    j.weel

    Lid geworden:
    2 feb 2009
    Berichten:
    3.853
    geniaal zoals je dingen oplost
     
  4. Bert van Eijk

    Bert van Eijk

    Lid geworden:
    15 sep 2004
    Berichten:
    617
    Locatie:
    Kimswerd
    He Gerald,

    Ik was al bang dat je met vakantie was door al die sneeuw.
    Gelukkig ben je nog lekker bezig, goed voor het Dutch Scale Team! :grin:
    Ik heb nog een B-25 van ongeveer 3,5 meter in gedachten. Kom wel even praten over gewichtsbesparing.

    Groeten,

    Bert
     
  5. nijsinkgj

    nijsinkgj

    Lid geworden:
    13 feb 2005
    Berichten:
    1.043
    Locatie:
    rijssen

    het grote voordeel is van de manier die Gerald gebruikt, dat je de tank exact kunt aanpassen op de kist, zodat je alle ruimte nuttig kunt gebruiken.

    groeten GJ
     
  6. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.523
    Locatie:
    Zuidelijk
    Hey man, ja daar heb ik ook aan gedacht maar de vorm zoals ik hem wilde hebben leek mij toch erg lastig op jou methode. Daarnaast kon ik geen 2,5 liter petfles vinden die niet slap is.

    Grt,
    Gerald
     
  7. Jaap Gaasbeek

    Jaap Gaasbeek

    Lid geworden:
    22 apr 2006
    Berichten:
    2.691
    Locatie:
    Eerbeek
    @Gerald

    Vandaag eindelijk eens bij jou op de koffie geweest, man man man wat een grote kist is het en ik ben erg onder de indruk hoe jij alle onderdelen maakt, geweldig allemaal, graag kom ik nog eens terug, maar dan wel graag zonder sneeuw alst ff kan hahaha.


    Gr Japiooooooooo

    ps de worstenbroodjes smaakte helemaal toppie, mijn complimenten aan de kok oja dat was jij.

    Bedankt voor de gastvrijheid en de groetjes aan Suzanne
     
    Laatst bewerkt: 11 feb 2010
  8. peter coers

    peter coers

    Lid geworden:
    16 okt 2005
    Berichten:
    1.014
    Locatie:
    sneek
    ps de worstenbroodjes smaakte helemaal toppie, mijn complimenten aan de kok oja dat was jij.
    Bedankt voor de gastvrijheid en de groetjes aan Suzanne[/QUOTE]

    He Jaap die dingen zijn lekker he. Wij hadden ze laatst ook al gekregen, op deze manier blijven graag terug komen :D.
     
  9. Jaap Gaasbeek

    Jaap Gaasbeek

    Lid geworden:
    22 apr 2006
    Berichten:
    2.691
    Locatie:
    Eerbeek
    @Peter


    Niks mis mee met die worstenbroodjes, maar voor mij blijven toch die kippepootjes op no 1 staan.

    Gr Japiooooooooo
     
  10. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.523
    Locatie:
    Zuidelijk
    Verder gegaan met de tanks. De balsa vormen heb ik meegenomen naar Hobby-in waalwijk waar ze nog cockpit kappen vacuum trekken, hier hetzelfde mee gedaan. De afdrukken zijn direct klaar om als mal te gebruiken voor gfk smeerwerk. Dit vind ik een hele handige manier die ik ook weer ergens als tip had gekregen, de balsa vormen hoeven niet glad afgewerkt te worden, glasdoek kan direct in de vacuum getrokken mal. Deze mallen zijn ook redelijk goed meerdere keren te gebruiken zoals bij mij een linker en rechter tank en eventueel een nieuwe mocht dat ooit nodig zijn.....

    Tegenwoordig worden de meeste conformal tanks in jet kits gewoon in glasdoek uitgevoerd wat in principe sterk genoeg is. Echter voor gewicht besparing heb ik gekozen voor kevlar/aramide wat sterken/taaier is zodat ik minder lagen kan gebruiken voor dezelfde sterkte. Het spul wat ook voor kogelvrije vesten wordt gebruik is écht kl*te spul om mee te werken. Nieuwe schaar is in een middag al bot en het na-bewerken is al helemaal een ramp.....maarja...

    Hieronder wat foto's van de tanks in wording:

    De vacuum getrokken mallen, rechts al de doeken alvast voor geknipt zodat ik ze later meteen in kan leggen.
    [​IMG]

    En soppen maarrrrrr;

    :teacher: Handschoentjes gebruiken bij veelvuldig epoxy gebruik, je zal niet de eerste zijn die na jaren plots een epoxy allergie krijgt waar je je leven niet meer van af komt!
    [​IMG]

    [​IMG]

    Kevlar;
    [​IMG]

    De kevlar wordt gelamineerd aan beide kanten met glasdoek omdat ik ooit geleerd hebt dat kevlar alleen vrij slecht hecht met epoxy indien geen autoklaaf (druk oven) gebruikt wordt. Op deze manier sealt eea tóch goed vast.
    [​IMG]

    Tamponeren.....
    [​IMG]

    Na harden uit de mal en trimmen met een dremel slijpschijf die ik normaal voor rvs staal en inconel turbine bladen gebruik, lastig spul!
    [​IMG]

    En hier de helften samengevoegd. De ene schaal is precies 1mm rondom kleiner dan de andere zodat ze in elkaar schuiven bij een diepte van ongeveer 10mm voor sterkte. Daarvoor gebruik ik weer 24hr epoxy van R&G gemixed met microballoons en thixotropie (verdikkings middel) om de structuur niet té poreus te maken. Effe laten harden en niet aankomen..:D
    [​IMG]


    .....en door met de volgende....;

    Groetjes,
    Gerald
    [​IMG]
     
  11. peter coers

    peter coers

    Lid geworden:
    16 okt 2005
    Berichten:
    1.014
    Locatie:
    sneek
    Mooi gemaakt Gerald, 5 liter toe maar, hoe lang blijf je in de lucht? Het hele programma van de demo kun je straks wel vliegen.

    Groetjes,
    Peter
     
  12. butler

    butler

    Lid geworden:
    5 dec 2005
    Berichten:
    786
    Locatie:
    de koepel
    dat ziet er erg professioneel uit Gerald.
    Erg mooi zeg:p
    daar kunnen heel wat jet producenten nog wat van leren;)

    gr maikel
     
  13. skycat

    skycat

    Lid geworden:
    5 sep 2006
    Berichten:
    976
    Locatie:
    Arnhem (NL)
    Lekker bezig:p
     
  14. j.weel

    j.weel

    Lid geworden:
    2 feb 2009
    Berichten:
    3.853
    Zoals ik al eerder vermeld heb ben ik geen fan van jets
    Maar zoals dit model gebouwd word is echt schiterend
    Petje af hoor echt heel erg mooi
     
  15. WV

    WV verslagschrijvers

    Lid geworden:
    3 okt 2003
    Berichten:
    2.932
    Locatie:
    Vlaardingen
    Ik heb eens gelezen dat latex handschoenen daar niet tegen helpen.
    Nitril (blauwe) handschoenen daarintegen wel.
     
    Laatst bewerkt: 13 feb 2010
  16. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.523
    Locatie:
    Zuidelijk
    Dank u allemaal....:zon:

    Het is ook een beetje extra voor starten, taxien en wachten zonder dat het nijpend wordt. Het extra gwicht kan de kist best gebruiken omdat hij toch erg lichtgewicht is, dat ga je zien in het vliegbeeld, zal er nog mee moeten experimenteren. (Voor het F4C wedstrijd regelement mag je niet meer dan 15kg zijn zónder brandstof, je mag echter zoveel peut meenemen als je wilt tot het maximale start gewicht bij locale autoriteiten, 25kg nederland)

    .....oh?? :confused: Dat wist ik helemaal niet, heb je dat ergens staan, ben er wel benieuwd naar. Latex laat toch niets door???


    Groetjes,
    Gerald
     
  17. butler

    butler

    Lid geworden:
    5 dec 2005
    Berichten:
    786
    Locatie:
    de koepel
    Volgens durex niet:D
     
  18. j.weel

    j.weel

    Lid geworden:
    2 feb 2009
    Berichten:
    3.853
    Latex lost op door de epoxsie dus dan lekt het wel
    en ik neem aan dat je eige lijm niet zo ageresief als latex is
     
  19. Mijnheer Rob

    Mijnheer Rob

    Lid geworden:
    14 sep 2005
    Berichten:
    1.676
    Locatie:
    Aarle-Rixtel
    Mooi Gerald! Aansluitpunten voor de tank boor je later? Hoe ga je de tanks vastzetten, opsluiten op de één of andere manier of glas je 'm vast?

    Ik wist niet dat er geen limiet op brandstof zat, altijd gedacht dat daar ook een max. voor was. Zo leer je nog eens wat...

    Volgens Marijn vliegt ie mooier en strakker als ie zwaarder is. Voor het vliegbeeld is paar kg extra waarschijnlijk dus zelfs beter. Ben benieuwd wat jouw ervaringen t.z.t. zullen zijn :D Die paar kilo extra omhoog zeulen zal met de geplande motorisering in ieder geval geen probleem zijn...
     
  20. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.523
    Locatie:
    Zuidelijk
    Ik denk dat het inderdaad wel meevalt, R&G epoxy is niet zo agressief lijkt me.....tóch maar effe opgezocht (in het kader van read the f**cking manual ;)) In het R&G handboek staat bij de diverse types epoxy enkel maar "wear protecting gloves" en bij veiligheids instructies hebben ze zelfs een latex doosjes handschoenen afgebeeld..... Online verkopen ze ook nog deze handschoentjes, ook tegen resins: R&G Faserverbundwerkstoffe | Latex gloves GRIP | online kaufen
    [​IMG]

    Hoi, ik denk ook dat extra gewicht hem wel goed doet maar daar komen we nog wel achter. Wat betrefd de tank, er komen heel eenvoudige stoppers in voor benzine motoren, dat werkt ook al jaren perfect bij mijn F15 en F16 tanks. Simpel en licht gewicht, kom ik nog op terug. Voor montage heb ik ook een stevige en toch lichte variant gekozen, kom ik ook op terug. Ik zal ze nóóit vast soppen omdat je er altijd wel een keer bij wilt zijn. Bijvoorbeeld in geval van lekkage ergens maar belangrijker om de klunk leiding zo af en toe eens te kunnen vervangen die onder invloed van kerosine harder wordt.

    Groetjes,
    Gerald
     
    Laatst bewerkt: 15 feb 2010

Deel Deze Pagina