Afbouwverslag: 3.30 meter Yak-54, 3W200i B2 TS--> *Nu met video*.

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door Alexzzz, 6 okt 2009.

  1. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.435
    Locatie:
    Spijkenisse
    Wel aan de mogelijkheid voor de lucht om makkelijker weg te stromen via openingen in de motorkap e.d. Nu wordt het gewoon een dichte plaat. Veel mensen met een ronde motorkap zeggen het te merken, ik zou het niet weten, het is mijn eerste ronde motorkap met baffles:)

    Ik heb bij 3W ook de carburateurplaat (waar de carb direct aan vastzit) in aluminium besteld, dan ben ik van het laatste stukje plastic af:D
     
  2. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.435
    Locatie:
    Spijkenisse
    Nog een kleine update m.b.t. het vliegen van de wedstrijden met de Yak;

    Voor F3M was het toestel al te zwaar, hier geldt de 20kg grens. Verder ook niet zo´n probleem, daar was ik al vanuit gegaan.

    Dan voor de F3A-X een iets ander verhaal. In NL gold jarenlang de 20kg grens, deze is echter opgehoogd naar de 25kg (Regeling Modelvliegen), volgens mij nog niet zo heel lang geleden. Om deze reden gooide ik een balletje op bij de technische commissie van de X om te vragen of het niet in de lijn der verwachtingen lag dat ook de X reglementen naar 25kg opgehoogd konden worden (omdat ik het natuurlijk prettig vind om met de Yak te kunnen vliegen). Vanavond kreeg ik hier een definitief antwoord op. Voor de X in NL werd aansluiting gezocht bij de X in Duitsland, daar gold 10kg als grens. Omdat dit wel erg streng was werd in NL de 20kg grens gehanteerd omdat 10kg best lastig bouwen is. Ophoging naar 25kg vindt de TC dus niet verstandig, ook ivm geluid, verschuiven van het vlieggebied, en veiligheid i.g.v. crashes.

    Om een heel lang verhaal kort te maken is de Yak dus helaas iets te zwaar voor de F3M en F3A-X. Verder geen ramp, het is een 3D kist bij uitstek, ik had hem absoluut niet lichter willen hebben dan hij nu al is, op basis van mijn bevindingen van de maiden had ik hem zelfs liever nog wat zwaarder willen hebben, ook voor het zwaartepunt, die ligt voor mijn gevoel nu exact goed, en had niets meer naar achteren moeten liggen. De keuze om niet voor de ZDZ210 te gaan was dus een juiste, die is 400 gram lichter dan de 3W.

    Anyway; voor de wedstrijden dus met een Extra (zal de 3.2 meter worden, de gele) en voor de shows/meetings/fly-in's gaan we de Yak gebruiken:cool:
     
  3. macgyver NL

    macgyver NL

    Lid geworden:
    6 jul 2005
    Berichten:
    413
    Locatie:
    Someren
    Zo, ben ik ook weer van de regels op de hoogte ;-)

    Groeten,
    Jeroen
     
  4. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.435
    Locatie:
    Spijkenisse
    Zojuist de aluminium carburateur-plaat gemonteerd. Er zat nog een mooi nylon isolatie tussenstukje tussen zodat de warmte van de motor niet wordt overgebracht naar de carburateur (al is het carter nooit echt warm). Morgenmiddag even in de tuin testdraaien:) (zal morgenochtend nog een fotootje maken)

    Hopen op mooi weer zondag, dan hoop ik de nodige vluchtjes te gaan maken met de Yak:p
     
  5. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.435
    Locatie:
    Spijkenisse
    En hier de foto;

    [​IMG]

    Ook nog een kleine profiel yak (Extreme Flight) gescoord om in de avonduurtjes en met weinig wind leuk te vliegen;

    [​IMG]

    Ik hoop zondag weer nieuws te hebben, afhankelijk van het weer..... (video zou ook wel leuk zijn)
     
  6. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.435
    Locatie:
    Spijkenisse
    Motor draait als vanouds, geen lekkage of andere probleempjes:) Nu dus hopen dat het zondag mooi weer wordt......
     
  7. JVDO

    JVDO

    Lid geworden:
    7 okt 2005
    Berichten:
    3.912
    Locatie:
    Belgium
    ik heb het meer dan een uur over koeling gehad met toni clark, volgens hem was dat niet nodig ... maarja kan waarschijnlijk wel niet slecht zijn
     
  8. wesley puma

    wesley puma

    Lid geworden:
    5 apr 2005
    Berichten:
    520
    Locatie:
    Groesbeek
    Hey Alexzzz als je dan echt nog baffles er in wilt/moet maken, zou je misschien eens moetten overwegen om een soort van louvres er in te maken, net als wat die echte ook hebben geloof ik.

    persoonlijk vind ik dat spuug lelijk, heb je zo'n mooi vliegtuig en dan zitten er voor in de motorkap van die vieze platte plaaten.

    Ik geloof dat hier op het forum ook ooit eens iemand was wie dat gedaan had, en dan had hij die louvres die voor de cylinders zaten als het ware helemaal open gezet( als het ware op de cylinder gericht) en die andere (dus boven en onder in de kap) bijna helemaal dicht.

    En vind je dat dan niet te realiseren, kijk dan voor een soort van geraamte/spaken frame, maar volgens mij moet dat niet al te moeilijk te maken zijn, uit een stuk plaat alluminium en met een dremel de uisparingen te slijpen, en dan die louvres onder een goede hoek buigen.

    En met onderstaande foto bedoel ik dat geraamte/spaakframe.

    [​IMG]

    zoals deze en dan achter dit geraamte als nog platte baffles te maken wie dan schuin aflopen naar de cylinders toe en niet plat tegen de voorkant aan geplakt, (ja kun je het nog een beetje volgen ) is misschien eeen beetje krom en omslachtig uitgelegd, maar ik heb er geen goede foto's van.

    tsja dat vind ik er van , maar goed het is niet aan mij dat te beslissen (ik stel het alleen voor) mischien best iets om goed over na te denken, want ik kan me eigelijk ook niet echt voorstellen dat jij baffles ((zoals op de gequote foto te zien is)) mooi vind.

    Grtz. wesley
     
  9. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.435
    Locatie:
    Spijkenisse
    Heej Wesley, ik moet nog eens goed kijken inderdaad, al vind ik het niet echt lelijk als het netjes zwart is geverfd hoor:)

    Gisteren helaas niet gevlogen, hopelijk a.s. weekend wel....
     
  10. jvenant

    jvenant

    Lid geworden:
    14 jan 2007
    Berichten:
    833
    Locatie:
    Zuidholland
    Die verhouding is niet uit de lucht gegrepen, het had geloof ik iets te maken met het uitzetten van lucht bij verwarming.
     
  11. vinnygogo

    vinnygogo Forum veteraan

    Lid geworden:
    11 jun 2006
    Berichten:
    5.056
    Locatie:
    bilthoven
    dat ook, maar heeft ook te maken met het feit dat als je de achteruitlaat grotermaakt, dit door de voorbij stromende lucht en de grotere opening een soort van zuigend effect maakt. als de ingang dan kleiner is, word er echt lucht door de romp gezogen, en hoopt de warme lucht zich niet op of blijft hangen;)
     
  12. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.435
    Locatie:
    Spijkenisse
    Toch besloten om de originele wielkappen te gaan gebruiken, nu is het ook zo kaal. Ik zal ze vandaag of morgen monteren en wat foto's schieten. Ook nog even de 33*12 prop boren zodat deze de eerstvolgende keer getest kan worden:) (de 32*14 die er nu op zit is echt veel te licht, daarmee gooi je ook een groot stuk performance weg)
     
  13. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.435
    Locatie:
    Spijkenisse
    Nu dus mét wielkappen:) Het staat wel een stuk mooier dan zónder, en dat het niet schaal is, is eigenlijk niet zo'n ramp, ik denk niet dat het origineel er vaak naast zal staan:D

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  14. razor

    razor Guest

    ik vind ze wel wat klein onder die enorme kist...zaten ze bij de kit?
     
  15. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.435
    Locatie:
    Spijkenisse
    Zaten bij de kit, maar echt te klein vind ik ze niet hoor, ze hoeven van mij niet enorm groot te zijn, dan vallen ze zo op.... (ze zijn ruim genoeg voor de wielen, daar gaat het om)
     
  16. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.435
    Locatie:
    Spijkenisse
    Vanmiddag heerlijk gevlogen met de Yak, en hem al een beetje kunnen uittesten. Heel veel clubgenoten vonden hem zo ontzettend stil voor een 200cc, dat was mij ook al opgevallen (hij is stiller dan mijn 3W157'ers). Ik heb de motor al wat scherper afgesteld en kreeg er zo 200 toeren bij, dat merk je wel. Het zwaartepunt ligt precies goed. Heb al flink wat dingen volgas gegaan, en de Yak geeft geen krimp:) In harrier ook superstabiel, dat is ook vaak nog afwachten bij een nieuwe kist, er zijn er zat die last hebben van wingrock, deze helemaal niet:p

    Hier nog wat foto's;

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Morgen -afhankelijk van het weer- weer opnieuw de lucht in:cool:
     
  17. Jan van Brenk

    Jan van Brenk

    Lid geworden:
    10 apr 2006
    Berichten:
    478
    Locatie:
    Barneveld
    Mooie foto's alex, ziet er indrukwekkend uit de Yak.

    Groet Jan
     
  18. Bryan

    Bryan

    Lid geworden:
    7 feb 2008
    Berichten:
    1.055
    Locatie:
    Limburg
    Ziet er goed uit Alex ;)

    Mijne is nu ook bijna klaar dus ben benieuwd :p

    Grt.
     
  19. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.435
    Locatie:
    Spijkenisse
    Bedankt heren:)
     
  20. pietjeduc

    pietjeduc

    Lid geworden:
    3 aug 2006
    Berichten:
    91
    Locatie:
    Zutphen
    Hoi Alexander,
    Hartelijk gefeliciteerd met je daverend succes, zowel volgens je beschreven vliegresultaten als het totale gezicht van de kist.
    Prima met die bijpassende wielkappen in het rood.
    Veel plezier morgen, je hebt het verdiend.
     

Deel Deze Pagina