Afbouwverslag: 3.30 meter Yak-54, 3W200i B2 TS--> *Nu met video*.

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door Alexzzz, 6 okt 2009.

  1. gertje

    gertje

    Lid geworden:
    18 apr 2006
    Berichten:
    472
    Locatie:
    belgie
    ah,want in de X-reglementen staat max. 20 kg.
    Dus dit kan veranderen?Maar als ze de reglementen veranderen moet dat dan niet op jaarvergadering gebeuren en/of goed gekeurd worden?
     
  2. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.435
    Locatie:
    Spijkenisse
    Dat wordt nu dus besproken hoe dat allemaal in zijn werk gaat.

    Voor nu graag terug naar de Yak:)
     
  3. JVDO

    JVDO

    Lid geworden:
    7 okt 2005
    Berichten:
    3.912
    Locatie:
    Belgium
    Belgische regels hebben niets met F3M regels te maken... die zijn namelijk overal gelijk.
    Dus ook in F3M wedstrijden in Frankrijk ofzo.
    Je mag dus bv gerust op een evenement in België mogen vliegen maar F3M zoiezo niet.
    Dit is tot 20kg.
     
  4. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.435
    Locatie:
    Spijkenisse
    Ik heb genoeg staan onder de 20kg, dus volgens jou heb ik die CAT 2 vergunning niet nodig bij een gewone f3m wedstrijd? Alleen bij een niet-wedstrijd dus?
     
  5. JVDO

    JVDO

    Lid geworden:
    7 okt 2005
    Berichten:
    3.912
    Locatie:
    Belgium
    logisch gezien valt een F3M wedstrijd IN BELGIE ook onder de Belgische regels... dus daar is die vergunning ook nodig. Maar ook gelden F3M regels (zoals ik reeds zei) tot 20kg dus.
    Maar waarschijnlijk is die dus niet nodig voor Nederlanders (moeten we nog afwachten).
     
  6. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.435
    Locatie:
    Spijkenisse
    Jups, om die zin zal het gaan......

    Maar goed, dat is voor het bouwverslag allemaal niet zo interessant:)
     
  7. pietjeduc

    pietjeduc

    Lid geworden:
    3 aug 2006
    Berichten:
    91
    Locatie:
    Zutphen
    Hoi Alexander,
    Ik loop een beetje achter met het volgen van je verslag. Lekker hè, zo'n eerste geslaagde vlucht, gefeliciteerd man.
    Je wilt nog een spinner van ongeveer 160 rond, hoe ga je dan de motorkap aanvallen om koellucht naar binnen te krijgen? Ik vind de neus helemaal niet lelijk zo, is een kleine "moerspinner" op je onderlegschijf met de propboutjes niet iets? Ook lekker weinig massa.
    Piet Boesveld
     
  8. jvenant

    jvenant

    Lid geworden:
    14 jan 2007
    Berichten:
    833
    Locatie:
    Zuidholland
    pietjeduc

    volgens mij moet je die motor kap eens zelf zien dat weet je hoe groot hij is :)
     
    Laatst bewerkt: 30 jan 2010
  9. pietjeduc

    pietjeduc

    Lid geworden:
    3 aug 2006
    Berichten:
    91
    Locatie:
    Zutphen
    Ik had de foto met het vooraanzicht even uitvergroot zodat de spanwijdte 330 mm is op mijn scherm. Zeg maar schaal 1 :10.
    Het gat is dan ongeveer 25 mm en in werkelijkheid dan weer ongeveer 250 mm.
    Blijft dus best wel een aardige 45 mm brede sleuf rondom over hoor. Aangezien ik bij zo'n grote motor niet weet hoeveel koellucht er naar binnen moet, afgezien van de uitstroomopening die minimaal twee keer zo groot moet zijn, zegt men, wacht ik maar even het wijze antwoord van Alexander af.
    En voordat je ging editten was je 40 cm niet slecht geschat, met dezelfde methode moet die ongeveer 48 cm zijn.
    Voorbeeld: http://home.kpn.nl/pietjeduc5/Modelbouw foto's/Eurofly Bocholt 2006/pages/0020_jpg.htm
     
    Laatst bewerkt: 30 jan 2010
  10. Roeland010

    Roeland010

    Lid geworden:
    28 feb 2008
    Berichten:
    1.041
    Locatie:
    Rotterdam
    Je hebt kans dat met de spinner de motor juist beter gekoeld wordt volgens mij...

    Ik vind juist bij een yak dat de spinner het helemaal afmaakt.
     
    Laatst bewerkt: 30 jan 2010
  11. 3w_flyer

    3w_flyer Guest

    verhouding lucht in - lucht uit moet 1 op 3 zijn, dus JA de ingang moet je verkleinen.
     
  12. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.435
    Locatie:
    Spijkenisse
    Een spinner zorgt altijd voor betere luchtinstroom in de motorkap, en wat Peter al zegt; minimaal een verhouding van 1 op 3 aanhouden, dan ontkom je er niet aan om aan de voorkant de luchtingang te verkleinen. Sowieso ga ik nog baffles maken binnenkort, al heeft dat geen haast met de huidige temperaturen.

    Zoiets dus;

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 30 jan 2010
  13. pietjeduc

    pietjeduc

    Lid geworden:
    3 aug 2006
    Berichten:
    91
    Locatie:
    Zutphen
    Alexander graag de foto nog een keer
     
  14. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.435
    Locatie:
    Spijkenisse
    Zo beter?
     
  15. pietjeduc

    pietjeduc

    Lid geworden:
    3 aug 2006
    Berichten:
    91
    Locatie:
    Zutphen
    YES, dank voor de moeite
     
  16. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.435
    Locatie:
    Spijkenisse
    Is even een geleende foto van een Amerikaan, maar dit ga ik namaken uit 2mm multiplex, en dan zwart verven. Remt wel als een gek af waarschijnlijk, maar voor de motor is het beter. Echter heb ik er geen haast mee, wordt pas van belang bij langdurig 3D werk in de zomer:)
     
  17. razor

    razor Guest

    hoezo remt dat af dan?
     
  18. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.435
    Locatie:
    Spijkenisse
    Grote platte vlakken aan de voorkant;)
     
  19. pietjeduc

    pietjeduc

    Lid geworden:
    3 aug 2006
    Berichten:
    91
    Locatie:
    Zutphen
    Voor het berekenen van de CV waarde telt het geprojecteerde frontale oppervlak in de formule. Dat blijft dus gelijk. Met het stroomlijnen van een object verbetert, zoals het woord al zegt door een snellere stroming, de afvoer van de lucht. En de afbrekende turbulente luchtstroming blijft de grootste weerstand veroorzaken. En het is al één en al turbulentie achter een prop. Dus de opmerking dat een spinner hoogstwaarschijnlijk die stroming verbetert klopt. Stuwing in de motorkap vermijden we door de uitstroomopening groter te maken dan de instroomopening. De verhouding 1 : 3 geloof ik direct en de motor zal veel beter in de praktijk gekoeld worden.

    Alexander ik zou me er maar niet sappel over maken, het zal reuze meevallen en een remmende werking in de benedenwaartse verticalen is best mooi meegenomen.

    Verder het verhaal maar niet langer maken want een Aerodynamicus staat hiermee al met het zweet in de handen om het beter te willen uitleggen. Maar dan het liefst door de mannen die onze nationale trots de superbobsleden, hebben waargemaakt............
     
  20. razor

    razor Guest

    er veranderd toch niets aan de oppervlakte..., dus lijkt me te verwaarlozen
     

Deel Deze Pagina