Extra300 Mid-wing (118'') van Carden Aircraft

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door Pharriesk, 14 mei 2009.

  1. fabianvzwol

    fabianvzwol

    Lid geworden:
    26 jun 2006
    Berichten:
    3.451
    Locatie:
    Ulvenhout
    LOL:D. Gaat je pa wat verzinnen?
     
  2. Pharriesk

    Pharriesk

    Lid geworden:
    23 aug 2006
    Berichten:
    530
    Locatie:
    Limburg
    Hij mompelde iets van 1,5 meter paarse en roze folie.
     
  3. cornetto

    cornetto

    Lid geworden:
    6 dec 2006
    Berichten:
    335
    Locatie:
    Belgie
    wel heel goed zichtbaar in de lucht he :)
     
  4. lespinoy

    lespinoy

    Lid geworden:
    27 okt 2004
    Berichten:
    1.036
    Locatie:
    belgie
    Dan wordt het nochtans gevaarlijk hè, als ze beginnen mompelen, zeker als het over roze gaat ;)
     
  5. Pharriesk

    Pharriesk

    Lid geworden:
    23 aug 2006
    Berichten:
    530
    Locatie:
    Limburg
    De afgelopen dagen heb ik het richtingroer passend gemaakt. Carden adviseert om gebruik te maken van stiftscharnieren. Ik heb deze wel gebruikt voor rolroeren en hoogteroer. Voor het richtingroer gebruik ik de "zware" scharnieren van Kavan. Voor transport wil ik het richtingroer demontabel maken. Ik heb de Extra al gepast in de auto. Ik heb slechts 5 cm ruimte over. Daarom toch maar het richtingroer demontabel maken. De scharnieren worden verbonden met 1mm staaldraad dat ik aan de bovenzijde eruit kan trekken.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Daarna heb ik alles geschaafd. Doordat de onderzijde (aanzienlijk) breder is dan de bovenzijde was dit even goed opletten. Maar het ziet er toch prima uit.

    [​IMG]

    Ook de uitslag van het richtingroer is prima. Ik heb een uitslag van 60 graden. Wanneer het stabilo is gemonteerd kan ik tot ongeveer 45 graden uitslag aan.

    [​IMG]

    De komende week ga ik beginnen aan kabinekap.
     
  6. JVDO

    JVDO

    Lid geworden:
    7 okt 2005
    Berichten:
    3.912
    Locatie:
    Belgium
    Nice, keep up the good work!
     
  7. hezik

    hezik Guest

    Ziet er puik uit allemaal! 1 vraagje.. die scharnierpen.. is het niet veel makkelijker om die er aan de onderkant uit te halen? Dit ivm. het balansvlak wat al aan de bovenzijde zit..
     
  8. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.437
    Locatie:
    Spijkenisse
    Bij de meeste van mijn kisten heb ik hem aan de onderzijde, bij de grote Yak gelukkig aan de bovenzijde, dan hoeft de staart niet omhoog met (de-)monteren van het rudder, ik vind het zo wat prettiger, maar dat is persoonlijk:)
     
  9. paulplevoets

    paulplevoets

    Lid geworden:
    20 apr 2004
    Berichten:
    1.264
    Locatie:
    Sint-Truiden (België)
    In principe wordt deze as steeds langs de bovenzijde eruit gehaald, zodoende kan hij bij een hevig schuddende motor op relanti niet zo snel eruit trillen. Toch doe ik er steeds een plakbandje over, na verloop van tijd begon op m'n extra het asgat bovenaan het rudder uit te lopen.
     
  10. 3w_flyer

    3w_flyer Guest

    bij krill gaat hij er langs onder in en uit. Nadeel is dat het staartwiel in de weg zit om steeds te demonteren
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 6 dec 2009
  11. JVDO

    JVDO

    Lid geworden:
    7 okt 2005
    Berichten:
    3.912
    Locatie:
    Belgium
    Inderdaad... Vooral voor het staartwiel is het bijna altijd makkelijker om het bovenaan te doen...
     
  12. hezik

    hezik Guest

    Ah, denk dat ik het nu begrijp, je boort dan de scharnierpen ook door het balansvlak? Anders zit die toch in de weg?
     
  13. JVDO

    JVDO

    Lid geworden:
    7 okt 2005
    Berichten:
    3.912
    Locatie:
    Belgium
    Inderdaad ja
     
  14. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.437
    Locatie:
    Spijkenisse
    Jups, bij mij zie je nog precies de pen zitten;

    [​IMG]

    En inderdaad wat Paul zegt; stukje tape voor de borging als je gaat vliegen.
     
  15. Pharriesk

    Pharriesk

    Lid geworden:
    23 aug 2006
    Berichten:
    530
    Locatie:
    Limburg
    Dit is dan ook één van de redenen waarom we hem er zo in gemonteerd hebben.
    Ook is er een kunstof buisje in het balansvlak gelijmd (met een doorsnee van 1mm) zo kan het staaldraad ook niet in het balansvlak uitslijten.
    Dit wordt in zijn geheel dan nog geborgd met een stelring.
    De staaldraad laat ik 5mm boven de stelring uitkomen, zo kun je hem met een tangetje er gemakkelijk uittrekken.
     
  16. Pharriesk

    Pharriesk

    Lid geworden:
    23 aug 2006
    Berichten:
    530
    Locatie:
    Limburg
    De canopy is ook gebouwd. Ik heb eerste de "harde" balsalijsten vastgezet op de romp. Om dat ik de kunststof cockpitkap mooi wil laten aansluiten op de romp heb ik deze iets terug laten vallen. Ik heb uit de cockpitkap een stukje kunststof gesneden en deze als mal langs de balsalijsten bevestigd, zodat alles mooi gelijk op ongeveer 1 mm komt te liggen.

    [​IMG]

    De canopy is op dezelfde wijze opgebouwd als de romp. Alles is met balsalijsten in dwarsverbindingen aan elkaar verbonden.

    [​IMG]

    Daarna heb ik de cockpitkapbevestiging gemaakt. Deze wordt met 6 M3 schroeven en inslagmoeren vastgezet.

    [​IMG]

    Daarna heb ik het bijgeleverde instrumentenpanel beplankt. Hetzelfde geldt voor de voorzijde van de canopy die aansluit aan de motorkap. De canopy ziet er dan als volgt uit.

    [​IMG]

    [​IMG]

    En dan is dit het voorlopige resultaat als alles op de romp is bevestigd. Het resultaat mag er wel zijn (al zeg ik het zelf). De kunststof cockpitkap verlijm ik pas op het laatste moment op de canopy. Eigenlijk pas op het allerlaatste moment nadat de folie op de romp is aangebracht.

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 12 dec 2009
  17. JVDO

    JVDO

    Lid geworden:
    7 okt 2005
    Berichten:
    3.912
    Locatie:
    Belgium
    hmmm, je bent nu wel heel dicht bij het einde aan het komen, ziet er super uit!
     
  18. Pharriesk

    Pharriesk

    Lid geworden:
    23 aug 2006
    Berichten:
    530
    Locatie:
    Limburg
    De motorkap heb ik de afgelopen dagen gereed gemaakt voor montage. De motorkap heeft een aanzienlijke afmeting en bestaat uit 2 delen. Een bovenzijde en een onderzijde. Waarom deze in 2 delen wordt geleverd weet ik niet. Zal wel te maken hebben met een eenvoudigere productie. De boven- en onderzijde worden aan elkaar geschroeft met een aantal m3 schroeven. Alleen zijn de bijgeleverde schroeven in een Engelse maat. Dus alles maar weggegooid en de normale gangbare maat gebruikt.

    [​IMG]

    Volgens de bouwbeschrijving zou ik eerst triplex plaatjes moeten lijmen en hierin de inslagmoeren vastmaken. Vond ik veel te omslachtig. Daarom heb ik de inslagmoeren direct met epoxy en microballoons in de kap vastgelijmd. In totaal heb ik 18 inslagmoeren (9 aan elke zijde) ingelijmd. Ik heb dit alleen gedaan "voor het oog". Ik vind dat het wat mooier uitziet.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Voor de bevestiging van de motorkap aan de romp maakt Carden gebruik van een wel zeer ingewikkelde constructie met triplexspanten die in de kamp worden gelijmd en dan vanuit de binnenzijde bereikbaar zijn. Het voordeel is dat je zodoende geen schroeven aan de buitenzijde ziet. Ik heb het geprobeert te maken. Maar ook met behulp van de bouwbeschrijving en -tekening lukt het niet. Dus heb ik maar gebruik gemaakt van de oude methode: gewoon blokjes tegen het brandschot lijmen en daar de inslagmoeren in bevestigen. Ik moest bovendien nog met enige improvisatie ook de bovenzijde van het brandschot maken. Op de tekeningen van Carden was dit gewoon open. Dit wilde ik niet in verband met het brandstofvrij houden van de binnenzijde van de romp.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Vervolgens heb ik de voorzijde van de motorkap uitgeslepen voor de motor. Alles zit mooi op z'n plaats. Optisch gezien lijkt het net of de motor te laag zit. Alles zit echt perfect op z'n plaats!

    [​IMG]

    Ik had bij Carden tevens een zgn. "Baffle" mee besteld. Dit voor een optimale koeling van de motor. Ik heb deze bij mijn EF Yak niet. En vooral in de zomer leidt dit tot behoorlijke motortemperaturen en soms het "inhouden" van de motor tot gevolg. Bij deze Extra wil ik dit voorkomen. Ik moet zeggen Carden levert een heel mooie Baffle voor deze kist. Precies op maat gemaakt voor de DA170.

    [​IMG]

    En zo moet de baffle enigszins komen zitten. Zoals je kunt was ik iets te enthousiast met het wegslijpen van de luchtopeningen in de motorkap. Teveel weggehaald.

    [​IMG]

    Dus maar weer alles dichtgelijmd. Ziet her er aan de voorkant zo uit. Het inlijmen van de baffle vergt wel enige handigheid. Als ik hem volledig inlijm kan ik de bovenzijde en de onderzijde van de motorkap niet meer van elkaar halen. Dit is wel veel steviger. Als ik hem doorslijp kan dit wel. Dit is minder sterk. Dan moet ik versterkingen aanbrengen. En dat is weer gewicht aan de voorzijde. De komende dagen maar eens nadenken wat ik het beste kan doen. Ik neig ertoe om de "baffle" volledig te verlijmen en achteraf niet door te slijpen. Want wanneer haal je de bovenzijde van de motorkap af. De hele motorkap demonteren is volgens mij sneller en gemakkelijker.

    [​IMG]
     
  19. JVDO

    JVDO

    Lid geworden:
    7 okt 2005
    Berichten:
    3.912
    Locatie:
    Belgium
    @Jurrien, je ziet de 2 delige motorkap wel meer bij de amerikaanse kits... Op deze manier kan je heel gemakkelijk de koeling voorzien... Je kan bv een volledige horizontale plaat inlijmen waar enkel de cylinders uitgenomen zijn... Zodat de lucht echt van het bovenste stuk van de motorkap naar het onderste stuk moet en dit via de cylinders... Een 1 delige motorkap krijg je er dan niet meer op.

    vb:

    [​IMG]
     
  20. GiBi

    GiBi

    Lid geworden:
    2 okt 2007
    Berichten:
    510
    Locatie:
    nijlen city
    maja ge ziet wel dat het nen 3W is e:) daarom is al die koeling nodig wrs e:p Jurrien pakt ne goeien DA e:p
     

Deel Deze Pagina