Extreme Flight Rc 48" Extra 300 EXP teaser video

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door JVDO, 15 okt 2009.

  1. Stoomstrijkijzer

    Stoomstrijkijzer

    Lid geworden:
    24 aug 2009
    Berichten:
    2.899
    Locatie:
    Maldegem, België
    Allright, dan weet ik al wat m'n volgende vlieger ga worden. Zou deze motor een parkmaster trekke?HobbyKing Online R/C Hobby Store : hacker Style Brushless Outrunner 20-22L $16.95
    Kheb die hier ligge.
    Sorry voor de offtopic :p
    Man die kist blijft echt vet :eek: Bert is dit weekend gaan filmen met de Extra voor EF. Eens zien als er al filmpjes online staan.
     
  2. GiBi

    GiBi

    Lid geworden:
    2 okt 2007
    Berichten:
    510
    Locatie:
    nijlen city
    ja mijne heeft de hacker en power genoeg die motor ligt nog wel bij jens:p we zulle is een dou filmke moete maken e dan komt da goe:p
     
  3. r.marijnissen

    r.marijnissen

    Lid geworden:
    2 mrt 2008
    Berichten:
    1.965
    Locatie:
    Tilburg
    @ JVDO:

    Mooie kist, maar als je kunt vliegen als jij dan is elke sport/3D kist een
    feest om te zien.....petje af hoor.

    Met welke setup vlieg je?

    Als je zo heel langzaam voorbij vliegt en heel de tijd om de lengte as draaid, welke stick beweging maak je dan?
    Je laat hem rollen met je rolroeren, maar om hem niet uit de lucht te laten vallen is het op zijn zij... veel richtingroer en op zijn kop en recht gewoon hoogte roer???

    Ik vind dat erg knap, 1 keer net verkeerd en hij gaat de grond in.
     
  4. JVDO

    JVDO

    Lid geworden:
    7 okt 2005
    Berichten:
    3.912
    Locatie:
    Belgium
    Ik vlieg met de combo van EF, dus airboss regelaar en torque motor.
    Hitec 5065MG (rudder en hoogteroer) en 65MG (ailerons) servo's.
    APC 12*6 prop.
    4S Lipo

    De figuur die je beschrijft is de zogenaamde "rolling harrier".
    Het sturen gaat inderdaad zoals je beschrijft. Rudder, hoogteroer, rudder, hoogteroer...
    mits je de timing wat gaat veranderen kun je zo dan bochten maken... Het is een proces van veel oefenen, na een tijdje is het dan gewoonweg routine...
     
  5. nando

    nando Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 jun 2004
    Berichten:
    5.111
    Locatie:
    apeldoorn
    Jup, simpelgezegd is dat het precies. En door de timing van het sturen te veranderen kun je al rollend een linker en rechter bocht maken. En door de hoeveelheid uitslag en de gasstand te veranderen kun je de hoek bepalen waarin hij vliegt en zelfs een rollende looping maken.

    Lekker filmpje Jens!
    Je kunt duidelijk zien wat de sterke punten van het kistje zijn :twisted:.
     
  6. dutchspider9

    dutchspider9

    Lid geworden:
    2 jun 2008
    Berichten:
    981
    Locatie:
    hengelo
    @jvdo, dit wil ik ook leren is het handig om hiervoor mijn zender op ''soft'' te zetten (dat de stick soepler bewegen...)

    Justus
     
  7. JVDO

    JVDO

    Lid geworden:
    7 okt 2005
    Berichten:
    3.912
    Locatie:
    Belgium
    Dat is volgens je eigen voorkeur. Zelf laat ik mijn sticks gewoon staan hoe ze stonden als ik de zender kocht. Bij futaba staan ze meestal iets losser dan bij JR. Maar langs een kant heb ik beide wel graag, misschien liever wat losser voor 3D en vaster voor F3M. Maar zelf verzet ik ze nooit.
     
  8. dutchspider9

    dutchspider9

    Lid geworden:
    2 jun 2008
    Berichten:
    981
    Locatie:
    hengelo
    oke als ik ze loslaat schieten ze echt terug en bij de rolling harier heb ik ook de neiging de stikp terug te laten schieten als je bijv van up naar rudder overgaat.
    oefening baart kunst of veranderen?

    Justus
     
  9. JVDO

    JVDO

    Lid geworden:
    7 okt 2005
    Berichten:
    3.912
    Locatie:
    Belgium
    Ja inderdaad, bij mijn JR moet ik soms ook oppassen dat ik mijn stick niet laat schieten (bij heel snelle beweging tussen rol en rudder). Ja ofwel zet je ze dan iets losser, ofwel gewoon wennen :)
     
  10. dutchspider9

    dutchspider9

    Lid geworden:
    2 jun 2008
    Berichten:
    981
    Locatie:
    hengelo
    probeer eerst wel te wennen en laten controleren op de club, mocht het echt niet gaan is het altijd nog aan te passen..

    thnx

    Justus
     
  11. Fready'

    Fready'

    Lid geworden:
    9 aug 2007
    Berichten:
    70
    Locatie:
    Oostrozebeke
    Aangezien ik toch bijna nooit recht vlieg eh jens :D
    Zet ik ze nogal los, maar niet TE los anders heb je geen center gevoel meer en dan zit je beetje in de problemen :p
    Ook haal ik dat irritant rateltje van op de gas weg soms zit ik te brielen tussen 2 tandjes heel ambetand in hoveren ofzo en zeker als je meer dan 500w per kilo hebt haha.
    Btw.
    Mijn EXP zal binnenkort in elkaar gestoken worden :D
    Heb mijn ef 58" gecrasht doordat ik de vleugelvijzen er niet ingedraaid had (dus mensen CONTROLEER VOOR JE VLIEGT lol, motor esc kapot en lipo in brand geschoten! wil je niet mee maken.) en twijfelde nog als ik nog 1 zou kopen ik zal eerst zien wat de exp doet mss koop ik de 58" dan ook nog.
     
  12. JVDO

    JVDO

    Lid geworden:
    7 okt 2005
    Berichten:
    3.912
    Locatie:
    Belgium
    Thats the way to go Fready' :)
    haha, maar laat die special fire effects nu maar even voor wat ze zijn :)
     
  13. Fready'

    Fready'

    Lid geworden:
    9 aug 2007
    Berichten:
    70
    Locatie:
    Oostrozebeke
    EXP in da house!

    [​IMG]

    Hopelijk zaterdag er mee vliegen :)
     
    Laatst bewerkt: 19 okt 2009
  14. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.607
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    zaterdag vliegn en filmen, haha zo raakt uw kamer ook nog es proper als ge foto's voor het forum moet nemen!:p
     
  15. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.437
    Locatie:
    Spijkenisse
    Het is daar in ieder geval een stuk netter dan op mijn zolder:D
     
  16. jefff

    jefff

    Lid geworden:
    26 aug 2006
    Berichten:
    73
    Locatie:
    Haaksbergen
    Jens, prachtig filmpje & goede muziek :D

    ik ben nu mijn parkmaster een beetje aan het uitleven en ik zit al een tijdje naar dit kistje te kijken en reviews te lezen (met kwijlbakje uiteraard :D),
    nu lijkt de EXP me wel een leuke opvolger, ongeveer even groot en schijnt een stuk groter ''aan te voelen'' dan hij is.
    echter lijkt de Sebart sukhoi 50 me ook een hele mooie kist, 1 daarvan vliegt sinds kort bij ons op de club en ik moet zeggen dat die ook heel strak vliegt.
    hij is ook een stuk groter wat met een grotere accu, motor, esc en servo's natuurlijk ook meer kosten met zich meebrengt.

    ik neig voor zeg maar 70% naar de exp en voor 30% naar de sukhoi, maar zou graag de mening van jullie horen.

    en Jens, keep 'em coming ;)
     
  17. JVDO

    JVDO

    Lid geworden:
    7 okt 2005
    Berichten:
    3.912
    Locatie:
    Belgium
    Tja de sukhoi is zeker ook een goede kist...
    Maar het prijsverschil tussen 4s en 5s (met hogere capaciteit) is toch wel redelijk duur hoor! Verder is er eigenlijk geen echte concurrentie voor de EXP die met zijn extreme uitslagen etc echt een categorie op zijn eigen is.

    De EXP heeft eigenlijk een relatief lange romp, dat maakt hem stabieler dan de meeste kleine 3D vliegtuigen. Zo is het ook mogelijk om strakke figuren te vliegen, maar door zijn extreme uitslagen is hij dan toch weer heel wendbaar! Daarnaast zijn er ook nog de SFG's die harriers, KE, ... etc kinderlijk eenvoudig maken (deze kan je natuurlijk ook altijd zelf maken op andere kisten)...
     
    Laatst bewerkt: 20 okt 2009
  18. David BRO

    David BRO

    Lid geworden:
    12 aug 2009
    Berichten:
    24
    Locatie:
    Geel - België
    Heb zondag mijn Graupner Extra 109cm wat hard tegen de grond gezet, 2 vleugelspantjes wat gekraakt en vleugel in de romp gedeukt. Had net die TR35-42D 1000kv onderweg met nog een extra 3s batterij, die is gisteren dus thuis geleverd. Mijn vorige motor was de TR35-36C 1100kv (propmeenemer zot gedraaid, en dan maar volledig nieuwe motor besteld, omdat ik geen 100% passende spare meenemer vond...), en die is toch merkelijk te zwak op 3S (baseer me op geluid bij acceleratie van mijn Graupner, en wat ik zie en hoor op de verschillende EXP filmpjes...). Op mijn Graupner ging het net met een 11x7, maar had wel een fractie tijd nodig om goed op toeren te komen. Snelheid zeker ok, torque redelijk OK, maar niet onmiddelijk beschikbaar, 0.5 tot 1 seconde vertraging. 12x6 was nog iets erger. Hoop dat de 35-42 met zijn 45A max, toch sterker is dan de 35-36 met 35A max. De Graupner was trouwens 1020 gram vliegklaar (op mijn keukenweegschaal...)

    Nu, de Graupner crash is een goed excuus om vanavond de EXP te halen bij Bert, maar ga het toch op die Turnigy op 3S houden, volgens de specs en de simulaties denk ik dat je die toch moet kunnen vergelijken met een Torque tussen 3S en 4S (let's say 3.5S). Ga gewoon de 12x6 APC-E erop plaatsen, volgende week weet ik wel te vertellen hoe het gaat. Hoop dat het in ieder geval iets wordt, weinig zin om nu al mijn 3S batterijen op rust te zetten...

    P.S. : ben nog maar 2 maanden aan het vliegen, dus over vliegen heb ik hier niks te vertellen, alleen te leren :cool:, maar met de motorspecs ben ik toch al wel wat bezig geweest...

    P.S. 2 : bedankt Jens voor de tips die je me zondag gaf !
     
  19. JVDO

    JVDO

    Lid geworden:
    7 okt 2005
    Berichten:
    3.912
    Locatie:
    Belgium
    @David BRO, geen probleem, laat ons zeker weten hoe het gaat!
     
  20. Fready'

    Fready'

    Lid geworden:
    9 aug 2007
    Berichten:
    70
    Locatie:
    Oostrozebeke
    Op die motor (TR35-42D 1000kv) mag een 14x7 apc prop of 14x6 xoar ofzo zou beter zijn. (voor 3d) niet continu volgas.
    Trekt dan tegen de 40A piek.

    Op 4s mag je gerust een 12x6 draaien en als ik het mij goed herinner trekt hij dan een 33A
    Zal zelfs meer power hebben dan de torque motor denk ik tenzij de efficiëntie van de torque motor heel hoog ligt maar dan kan de torque motor dat dan weer continu aan en de turnigy niet.

    Zaterdag zal ik zien wat de torque 2814/820 doet en mss vervang ik hem door een turnigy sk 3542 (meer power dan de niet sk en weegt ook meer)

    YouTube - Kanaal van funtanaxx100
    Dit is met die TR35-42D 1000kv met een 12x6 op 3s 2200 hij woog een 900gram denk ik.

    YouTube - Kanaal van funtanaxx100
    Dit is ook die motor maar met een 14x6 op 3s 3700 (veel te zwaar) Vlieggedrag van de yak was zeer slecht door een totaal verkeerde motorhoek dus niets spectaculairs mee gedaan ook had hij toch wel wat power te "weinig". Woog 1,35kg ofzo

    Edit:
    Juist eens de torque motor getest prop 12x6 4s2200 35c trekt 40A dus iets van 550w

    En hij is klaar

    [​IMG]
    [​IMG]

    Heb de hoogte een beetje moeten bricoleren om evenweidig met de vleugelbuis te komen maar voor de rest geen problemen.
    2 hs65mg servo's die er bij zaten zie ik wel problemen in zonder druk op de roeren doen ze normaal maar als je op sommige plaatsen druk steekt beginnen ze te flutteren ze schieten over hun tanden dus zaterdag toch niet vliegen tenzij eclipse 2 mg servotjes heeft? :p
     
    Laatst bewerkt: 21 okt 2009

Deel Deze Pagina