Bouwverslag F4U Corsair 'LUCKY-GALLON 'nr 92(Nick Ziroli plans)

Hoi,

Weer een kleine update,
Het andere vleugeldeel is inmiddels ook aan de bovenkant ingedekt.
Ik heb even de 3 vleugeldelen bij elkaar gelegt om even een kleine indruk te krijgen van de afmeteing van de vleugel vleugel.
114824a6378f689642.jpg
.
114824a6378f6bed05.jpg
.
114824a6378f6e988f.jpg
.

Gr Patrick
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi,

Vandaag weer lekker opgeschoten,
Servoplankjes voor de ailerons ingelijmd.
114824a64d064b31c4.jpg
.
Blokken voor de Robart penschanieren gelijmd.
114824a64d064885d9.jpg
.
En ook al begonnen met de voorkant van de flaps welke ingedekt moeten worden met 1.5mm balsa,ik heb deze eerst nat gemaakt met water gemengd met ammoniak zodat de voorkant netjes gebogen kan worden en vanacht kan drogen.
114824a64d0645ab38.jpg
.


Gr Patrick
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi,

Vandaag nog even de twee buitenste vleugeldelen gewogen,het ene deel was 381gr en het andere deel 382gr.
1gr verschil tussen links en rechts tot nu toe,ik was zelf wel een beetje verbaast dat dit verschil maar 1 gr is.
Ik moet nog wel de delen helemaal af werken dus er komt nog wel gewicht bij dus ik hoop als ze alletwee zover klaar zijn dat het verschil weer zo klein is.

Gr Patrick
 
Laatst bewerkt:
Hoi,

Zo net even alles gewogen van de corsair(voor zover ik nu ben) en ik zil nu op krap 5kg.
Dus ik hoop dat ik met een complete kist onder de 12kg kan blijven en dan kan ik het misschien wel af met een zg62,ipv een 80cc boxer.

Gr Patrick
 
ik zou dan eerder voor een 50 king tonini of een 55 dl gaan
meer power en een stuk lichter
starten en lopen ook beter
ik heb zelf een 62 zenoah en ik ben er als ik hem vergelijk met andere motoren niet echt content mee
zelfs de zeer goedkope thor motor is beter en tegen een dl kan de zenoah nieteens op komt ook nog is bij dat de zenoah nogsteeds standaard met magneetontsteking is en nog is een van de duurdere motoren ook
en dat verhaal van ach vlink aanzuigen en slaan
nou dat heb ik geweten men arm heefd 3 weken pijn gedaan
ik heb hem dus omgebouwd naal electronich maar das weer 150 euro bovenop de tog al hoge prijs van de zenoah
 
ik zou dan eerder voor een 50 king tonini of een 55 dl gaan
meer power en een stuk lichter
starten en lopen ook beter
ik heb zelf een 62 zenoah en ik ben er als ik hem vergelijk met andere motoren niet echt content mee
zelfs de zeer goedkope thor motor is beter en tegen een dl kan de zenoah nieteens op komt ook nog is bij dat de zenoah nogsteeds standaard met magneetontsteking is en nog is een van de duurdere motoren ook
en dat verhaal van ach vlink aanzuigen en slaan
nou dat heb ik geweten men arm heefd 3 weken pijn gedaan
ik heb hem dus omgebouwd naal electronich maar das weer 150 euro bovenop de tog al hoge prijs van de zenoah


Hoi.

Ik weet niet tot welk gewicht de DL55 geschikt zal zijn.
De Corsair heeft natuurlijk ook zijn nukken mbt het vlieggedrag dus ik weet niet zo goed welke motor ik nodig zal gaan hebben?

Gr Patrick
 
laat ik het zo zeggen jou corsair gaat ongeveer 12 kilo wegen tog
dat is ook het gewicht van mijn d21
en die vloog met een oude 45 solo
los binnen 5 meter
de 55dle zoals de nieuwe serie heet zou voor jou corsair een zeer goede motor zijn met power genoeg om best geke dingen uit te kunnen halen
op dit ogenblik is er helaas geen oficele imporeur voor deeze motoren
ik ben bezich met het worden van importeur
maar ze hebben ook een zeer mooie 50 boxser
ook zat vermogen maar past beter in de kap
dle motoren kun je vergelijken met desert aircraft 3w en z d z
 
ik heb zelf een 62 zenoah en ik ben er als ik hem vergelijk met andere motoren niet echt content mee
zelfs de zeer goedkope thor motor is beter en tegen een dl kan de zenoah nieteens op komt ook nog is bij dat de zenoah nogsteeds standaard met magneetontsteking is en nog is een van de duurdere motoren ook
en dat verhaal van ach vlink aanzuigen en slaan
nou dat heb ik geweten men arm heefd 3 weken pijn gedaan
ik heb hem dus omgebouwd naal electronich maar das weer 150 euro bovenop de tog al hoge prijs van de zenoah

Een industriemotor zoals de ZG-62 (waar je ook gewoon een elektronische ontsteking op kan krijgen bij TC) kan je niet vergelijken met een Thor.

En als je een Zenoah niet aankrijgt doe je gewoon wat verkeert .

Mijn Zenoah,s springen op slag aan .
En duur is ook een mythos , een Zenoah gaat 25 jaar mee of noch langer .

En een Thor ?

Voor de Corsair zou ik eerst eens kijken wat je voor gewicht nodig hebt onder de motorkap .
Ziroli plans zijn al iets ouder en gaat nog van stevige motors uit .
Dan zou je misschien nog beter met een DA-85 uitkomen .

Mvg Johan
 
Hoi,

Gisteren een @mail gestuurd naar Nick Ziroli met de vraag of de DLE55 voldoende zijn voor de Corsair.
Vandaag al een reactie gehad en de DLE55 is voldoende mits ik onder de 32 lbs (14,5kg)blijf.
Dit zal niet zo'n probleem zijn denk ik.
Ik heb even een berekening gemaakt van degewichten welke ik zeker van ben,de kist incl tailretract tot nu toe is 5000gr DlE is 1530gr servo's Hitec mg 645 totaal 420gr.
Ik kom nu uit op 6950gr.
Alleen nu komen er nog de retracts bij(gewicht?) tank,accu motorkap,cockpit compleet incl canopy nog wat balsplanken om de rest in te dekken en dan nog het glassen en spuiten en dat gewicht is voor mij nog een vraagteken.
Ik denk als ik een beetje oplet dat ik het wel ga redden om onder de 32lbs te blijven.

Gr patrick
 
Laatst bewerkt:
een thor is ook nog gewoon een omgebouwde industriemotor
maar de thor is inkoop net zo duur als de zenoah
aleen krijgen wij de zenoah motor via america
er zitten 3 handelaren tussen voordat jiju hem hebd
en dat maakt de prijs duurder
ik vlieg nu zelf al 2 jaar met een thor 45 en die draait zonder problemen
maar is niet sterk genoeg voor deeze kist
de dle is kwalitatief gelijk aan een 3w of z d z
en vergeet niet dat z d z in het beging werd afgescheept als waardeloos oostblok motortje
ik weet wat de 62 zenoah werkelijk kost bij de fabriek af
schrik niet
100 dolar
aleen heeft zenoah contracten met leveraciers waardoor ze niet regolrecht kunnen leveren vanuit japan
het is dus alemaal maar relatief

de tc electroniche ontsteking kost trouwens ruim 250 euro
ik heb hev op advies van teus gekocht bij hobby king
en dat was nog 150 euro
das dus bovenop de aanschafprijs van 455 euro dan een esistart 112 of 150 euro voor een electrice ontstekin en niet tge vergeten je moet de motorbok er ook nog los bij kopen weer 21 euro
kom je samen tog gouw op 588 euro met eacistart of 626 euro met electroniche ontsteking
nou daar heb ik een dle 110 cc voor die kost 600
en de 55 kost 350
de 45 thor kost bij hobby in 325 euro
ik kan aan de nieuwere 50 cc vercie komen en die kost verkoop 275 euro
het is de tussenhandol die betaal je
ik moest bijna 60 euro neertellen voor een nieuwe bobine voor een 38 zenoah
bij hobbyin maar kocht hem voor 7,50 bij de grasmaierspecialist
 
Citaat van RCSC.

Merlyn,

Is that a Quadra you are installing in the Corsair?

Right, A Q-75 with a long prop extension so I can add a dummy radial. I like the Q-75s cause of the rear exhaust.

Voor de rest geen verstand er van. (electro)
Maar is wel de zelfde Corsair.

Han.
 
ja frank maar dan komt i uit engoland ik heb het over de prijzen van hobby inn staat er bij
over de z g 62 hij zit in men hurigane en ik was vanavond aan het test draaien met de nieuwe onsteking
starten is nu geen probleem meer loopt zo
aleen niet goed
loopt te arm lijkt het
dus rijker
en nog rijker en nog rijker
nou nloopt i op 3 kwart gas goed maar daarboven zakt i nogsteeds in
en rijker als vol open gaat nietmeer
carburateus schoon gemaakt filter geconteroleerd membramen nagekeken
alls goed maar goed lopen ho maar
iemand een iedee tis de orginele carburateur van deeze motor
en veel tijd heb ik niet meer
armer zetten hebben we ook geprobeerd dan dondert i helemaal in elkaar
 
ja dat klopt was in de war
maar zomaar eve een vraag
zou het kunnen dat men motor niet goed loopt door tekort tegendruk in de uitlaat
ik heb hier met benzienes nog niet eerder last van gehad maar wel is met een alcohol blok
mijn doorstroomgat is bijna 20 mm van de hurigane
 
Hoi,

Gisterenavond met behulp van mijn clubgenoot Rinie mijn stabilo gelijmt en mijn vleugelzadels gemaakt.
En nu ben ik dus tegen mijn eerste echte probleem aangelopen.....
Volgens Ziroli zijn de instel hoeken van het sab 1graad positief en de vleugel'2.5graden positief.
Het stabilo paste perfekt,en na een klein beetje schuren stond het stabilo op 1 gr+
De vleugel was een groter probleem,deze was 1 gr+ en om deze op 2.5 gr+ te krijgen moest ik heel veel uit gaan vullen......
Nou had ik gelezen in een bouwverslag op het RCSB dat daar iemand die ook dezelfde kist aan het bouwen is,dus hetzelfde probleem had....
Hij heeft dit dus opgelost door de vleugel op 1 gr+ te zetten en het stabilo op 0 gr te zetten.
Nu vraag ik me dus wat wat hiervan de gevolgen zijn tov het vlieggedrag.
Als dit niet zoveel problemen op zou leveren dat zou dat in mijn geval wel de makkelijkste oplossing zijn want anders moet ik heel mijn vleugelzadels slopen en opnieuw bouwen.
Ik heb inmiddels ook een @mail gestuurd naar Ziroli Plans of dit een mogelijke oplossing is.

Graag ook jullie meningen.

Gr Patrick
 
Hoi,

Inmiddels is het probleem opgelost(gelukkig)
Het stabilo heb ik op 0gr gezet en de vleugel op 1gr+.
De amerikaan op het RCSB heeft het ook gedaan en heeft geen problemen met vliegen en ik heb deze oplossing nog overlegt met een aantal zeer ervaren vliegers dus ik heb even met de fohn de epoxy warm gemaakt waarna ik met een beetje geduld het stabilo los kon krijgen,een beetje schuren aan de stab zadels zodat het stabilo op 0gr teruggezet kan worden.

Gr Patrick
 
Laatst bewerkt:
Hoi,

Het stabilo en het richtingsroer zitten in middels aop hun plaats en de vleugelzadels zijn ook klaar(alleen wat kleine kiertjes vullen).
Ik zal nog wat foto's hiervan plaatsen.
Wat betreft de motorisering ben ik er eindelijk uit,na contact gehad te hebben met Ziroli kan ik mijn Corsair gaan voorzien van een DLE 55 mits ik onder de 32lbs(14.5kg) blijf.
Als ik alle referenties bekijk over de DLE55 is dit dus een mooie benzine motor voor mijn Corsair.

Gr Patrick
 
Back
Top