Bouwverslag F4U Corsair 'LUCKY-GALLON 'nr 92(Nick Ziroli plans)

Hoi,
Nadat ik vanmiddag lekker met de Edge 540 had gevlogen ben ik bij thuiskomst weer lekker aan het bouwen gegaan van de Corsair.
Inmiddels werkt het scharnieren van de flaps naar mijn zijn dus ben ik begonnen met het maken van servoplankjes voor de flapservos.
Ik heb er voor gekozen om 2 servos te gaan gebruiken.
1148249a056073bde5.jpg
.
Eerst wat uitsparingen gefreesd zodat de servo plankjes dus echt in het spant zitten want er komen 5kg servos op dus mogen de plankjes best goed vast zitten.
1148249a05607c52cb.jpg

1148249a0562a6502d.jpg

1148249a0562a9763f.jpg
.
Eerst even de plankjes met een servo er tussen geplaats om te kijken of alles naar behoren werkt alvoren de plankjes vast te lijmen.(de servo die ik gebruikt heb om te testen is maar een prul servootje maar om te testen voldoet deze het wel).
1148249a0562ac66b6.jpg

1148249a0563d216fd.jpg
.
Hier de plankjes gelijmd
Ik heb er voor gekozen om er aan de binnenkant een paar grenen latjes tegen aan te lijmen voor nog wat stevigheid.

Gr Patrick
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi,

Nadat de flaps/scharnieren goed werkten heb ik inmiddels de bovenkant van de vleugelcenter ingedekt met 2.5mm balsa.
1148249a96b69bd0a9.jpg
.

Inmiddels ook al de tekeningen van de vleugeltips opgespannen zodat we die kunnen gaan bouwen(altans de ruwbouw)
1148249a96b69eb765.jpg
.
Ook de vleugelspanten zijn inmiddels gezaagd op de uitsparingen na.
1148249a96b6a34b08.jpg
.
Als de ruwbouw klaar is dan ga ik eerst de vleugeltippen aan de vleugelcenter vastmaken met klemmen om dan eerst eens te kijken of de gehele kist ook werkelijk in de auto past.
Voordat ik begon aan dit project heb ik eerst het een en ander opgemeten of de Corsair in de auto past.
Maar een beetje in de lucht meten is altijd wat lastig maar volgens mij ging het vrij gemakkelijk.
Mocht het echt niet passen dan kan ik de vleugel altijd nog deelbaar maken dus vadaar de reden dat ik alleen eerst de spant constructie ga bouwen.

Gr Patrick
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ziet er geweldig uit Patrick,

Wel een lastig klusje geweest die gebogen indekking, denk ik.
Maar ziet er Top uit.

Groet Peter
 
Ziet er geweldig uit Patrick,

Wel een lastig klusje geweest die gebogen indekking, denk ik.
Maar ziet er Top uit.

Groet Peter

Hoi Peter.

Het was idd een lastig klusje maar voor de indekking van het voorste gedeelte staan de tekeningen in de plans dus dat maakt het iets makkelijker.


Gr Patrick
 
Hoi,

Inmiddels aan de vleugeluiteinden begonnen.
1148249ac27ac539d9.jpg

1148249ac278c2644c.jpg

1148249ac27ac8fea1.jpg
.

Ook nog even het middenstuk van de vleugel erbij gehad om toch even een idee te krijgen van het formaat van de vleugel.
1148249ac278c87ac9.jpg
.

Gr Patrick
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Patrick,

Wat ik mis aan het middenstuk zijn de gaten voor de wielen, of is dat later nog te maken?
Je gaat toch geen fixed gear monteren hopelijk?
Suc6 met de bouw.
 
Patrick,

Wat ik mis aan het middenstuk zijn de gaten voor de wielen, of is dat later nog te maken?
Je gaat toch geen fixed gear monteren hopelijk?
Suc6 met de bouw.

Hoi ,
De onderkant van het vleugelmiddenstuk is nog niet ingedekt.
Er komen Robart z150 retracts in maar deze heb ik nog niet binnen.
in de beschrijving van de Ziroli plans word ook aangegeven om eerst de bovenkant in te dekken van de vleugelcentre om zodoende al wat stijfheid te krijgen.

Gr Patrick
 
Hoi,

Weer even een kleine update.
1148249b2e5b50c11f.jpg
.
1148249b2e5b58854a.jpg
.
Hier heb ik de bovenkant van de 3e flap en de aileron ingedekt.
.
Hier heb ik even de vleugeltip aan het middenstuk geklemt om al een beetje de indruk te krijgen van de afmeting van de vleugel.
1148249b2e5d2b0b7b.jpg
.
Inmiddels ook al de voorkant aan de bovenkant ingedekt,deze kan nu ook drogen zodat ik morgen hetzelfde aan de onderkant kan doen.

Gr Patrick

Gr Patrick
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi.
Ik heb inmiddels ook het andere vleugelsstuk gebouwd en de voorkant aan de bovenkant al ingedekt.
1148249bbf37701d83.jpg
.
1148249bbf3772d2fd.jpg
.

Gr Patrick
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo,

Ik ben inmiddels tot de ontdekking gekomen dat de Corsair toch richting de 13 tot 15 kilo zal gaan dus met de Zg 62 zal het krap aan zijn dus ik zal naar iets zwaarders moeten.
Alle tips zijn welkom.

Gr Patrick
 
Hoi Patrick,

Mooi project zeg. Prachtig hoe de aansturing van de flaps intern is weggewerkt.


Ik ben inmiddels tot de ontdekking gekomen dat de Corsair toch richting de 13 tot 15 kilo zal gaan dus met de Zg 62 zal het krap aan zijn dus ik zal naar iets zwaarders moeten.
Alle tips zijn welkom.

Bijvoorbeeld de Desert Aircraft 85-R of de Zenoah ZG 80B (beide ongeveer EUR 780).
Andere goedkopere opties: 3W 75i of MVVS 58 (beide rond de EUR 550)

Of als je een heeeeeeel zware beurs hebt een Moki radiaalmotor........

Een en ander natuurlijk afhankelijk van de ruimte die je hebt binnen de motorkap, want ik neem aan dat de motor niet mag uitsteken. Maar bij de Corsair moet dat geen probleem zijn.

Groet,

Geert
 
Zie trouwens op de site van 3w dat de 75i niet meer in het assortiment zit (vervangen door de 80xi). Waarschijnlijk zijn ze wel nog te krijgen via dealers die ze nog op voorraad hebben.

Groet,

Geert
 
Zie trouwens op de site van 3w dat de 75i niet meer in het assortiment zit (vervangen door de 80xi). Waarschijnlijk zijn ze wel nog te krijgen via dealers die ze nog op voorraad hebben.

Groet,

Geert

Ik kom tegenwoordig ook motoren tegen van roto die hebben een mooie 70cc boxer.
Maar de betrouwbaarheid van deze motoren ken ik verders niet.

Gr Patrick
 
Hoi,

De bouw ligt nu even stil omdat ik mijn schuur aan het isoleren ben zodat ik in de winter lekker door kan gaan bouwen aan de Corsair.
Ik kan in deze periode dus aandacht gaan besteden voor de schaaldingen zoals de revits en de verlichting dus alle tips zijn welkom.
Helaas is de Corsair nog niet ver genoeg naar mijn zin om hem evt mee te nemen naar Oss zodat ik dan nog evt tips kan krijgen.

Mvg Patrick
 
Hallo.
Weer ff en kleine update van de Corsair.
Inmiddels is mijn schuur klaar zodat ik weer verder kan met de Corsair.
Ik zou nog wel graag tips hebben om mijn vleugel mooi aansluitend te krijgen op de vleugelzadels.
Ik kom verschillende oplossingen tegen zoals epoxy met microbals en polyesterplamuur.
Wat zou ik dus het beste kunnen gebruiken om een mooie en vullende aansluiting te krijgen.

Gr Patrick
 
Hoi,

Inmiddels heb ik de bouw weer hervat van de Corsair.
Zou het een probleem kunnen worden als ik de vleugel eerst helemaal afbouw en indek met balsa en dan later de retracts inbouw?
Ik heb later dit jaar nog wat wat meerdere spullen nodig van Ziroli en dan wil ik ook de retracts mee bestellen want ik vind deze een beetje te duur om deze zo maar even tussendoor te bestellen.

Gr Patrick
 
Back
Top